Abstract
Latin plays a key role in medical education, as most anatomical, pharmacological, and clinical terms are of Latin origin. The article discusses the main methods of learning Latin, such as grammar and translation, comparative historical, communicative and the method of active Latin. Special attention is paid to their application in medical universities, where Latin terminology is necessary for the professional training of students. The purpose of the study is to analyze the existing methods of learning Latin and their application in the educational process. Examples of using various approaches are considered, including case studies, immersion in a linguistic environment, and the practical use of terminology in medical practice.
References
Libri prisciani institutionum grammaticarum XIII-XVIII (Hertz.1859), grammaticae Prisciani Institutiones November 23, 2007.
Obituary. V. Smirnov. Illustrated Newspaper, No. 28, July 18, 1868. p. 40
Alfred Ernoux, A. Etymological dictionary of Meyer Latin sinners. -1932
Latin sin. And Solopova. Antonets of the Family.In.3rd it decreases. - M.: 2016. - P. 458.
Mavlonova, U. K., & Maxmurovna, M. K. (2020). The introduction of irony in english and uzbek terature. International Engineering Journal For Research & Development, 5(3), 4-4.
Абдуллаева, Л. С., Самадова, С. А., & Махмурова, М. (2014). Современные методы преподавания иностранных языков. Коммуникативный метод. Наука. Мысль: электронный периодический журнал, (6), 73-76.
Khamdamovna, M. U., & Khalimovna, M. M. (2020). ANALYSIS OF SITUATIONAL IRONY IN LITERATURE. Academy, (11 (62)), 26-27.
Mavlonova, U. K., Makhmurova, M. K., & Kodirov, T. D. (2020, June). Description of art media in literature. In LXIV International Correspondence Scientific and Practical Conference “European Research: Innovation in science, education and technology» June (pp. 5-9).
Halimovna, M. M. (2020). The importance of a foreign language in higher education. Вопросы науки и образования, (8 (92)), 15-19.
Halimovna, M. M. (2020). LINGUISTIC BASIS OF TEACHING ORAL COMMUNICATION OF STUDENTS IN GERMAN LANGUAGE LESSONS. BRIDGE TO SCIENCE: RESEARCH WORKS, 65.
Tashpulatovna, B. V., Halimovna, M. M., & Tashpulatovich, B. M. (2021, November). Chet Tili O ‘Pgatishda O ‘Yin-Mashqlarning Roli. In " ONLINE-CONFERENCES" PLATFORM (pp. 139-144).
Halimovna, M. M. (2020). MODERN APPROACHES TO LEARNING A SECOND LANGUAGE. Scientific reports of Bukhara State University, 4(1), 182-185.
Khalimovna, M. M. (2021). The Role of Hadiths in Education and Upbringing. CENTRAL ASIAN JOURNAL OF LITERATURE, PHILOSOPHY AND CULTURE, 2(10).
Halimovna, M. M. (2021). The Role of Features of Linguocountrylearning in Teaching English. Central Asian Journal of Literature, Philosophy and Culture, 2(10), 64-68.
MAKHMUROVA, M. K. (2021, March). GRAMMATICAL CATEGORIES IN GERMAN AND UZBEK. In E-Conference Globe (pp. 118-123).
Махмурова, М. Х. (2021). METAFORALAR NUTQ SHAKLI SIFATIDA. МЕЖДУНАРОДНЫЙ ЖУРНАЛ ИСКУССТВО СЛОВА, 4(1-1).
A'zamovna, A. R., Halimovna, M. M., & Bakhtiyorovna, N. M. (2019). The matter of equivalence in English and Uzbek proverbs. Test Engineering and Management, 81(11-12), 1632-1637.
Makhmurova, M. H. (2024). Applications of the Latin Language in Speech. American Journal of Alternative Education, 1(8), 59-63.
Махмурова, М. Х. (2024). Теоретикo-Литературное Развитие Учащихся При Изучении Басен. Miasto Przyszłości, 54, 1032-1035.
Maxmurova, M. (2021). ЎҚУВЧИ БИЛИШ ФАОЛИЯТИНИ ФАОЛЛАШТИРИШДА ИЖОДИЙ ГРАФИК МАСАЛАЛАРНИ Auto CAD ДАСТУРИ АСОСИДА ЕЧИШ. ЦЕНТР НАУЧНЫХ ПУБЛИКАЦИЙ (buxdu. uz), 3(3).
BABAYEVA, V. T., MAKHMUROVA, M. H., & NAZAROVA, G. K. (2021, March). Studying language as the second language learners. In E-Conference Globe (pp. 89-94).
Xalimovna, M. M. (2024). NEW PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES FOR STUDYING LATIN LANGUAGE IN MEDICAL UNIVERSITIES. Modern education and development, 16(10), 260-270.
Halimovna, M. M., & Ulugbekovna, A. M. (2024). LOTIN TILIDA BO’G’INGA AJRATISH VA URG’U QO’YISH. Modern education and development, 16(10), 281-291.
Махмурова, М. Х. (2024). ПРОБЛЕМЫ ЛАТИНСКОГО ПРОИЗНОШЕНИИ В АЗИАТСКИХ СТРАНАХ. Modern education and development, 16(10), 271-280.
Махмурова, М. Х. (2024). ПРИМЕНЕНИЯ ЛАТИНСКОГО ЯЗЫКА В РЕЧИ. Modern education and development, 16(10), 292-301.
Махмурова, М. Х. (2024). ВАЖНАЯ КЛАССИФИКАЦИЯ В МЕДИЦИНСКОЙ ТЕРМИНОЛОГИИ. IMRAS, 7(12), 111-118.
Ахмедова, М. У. (2024). СРАВНЕНИЕ ПРОИЗВЕДЕНИЙ ДВУХ ИЗВЕСТНЫХ БАСНОПИСЦЕВ КРЫЛОВА И ГУЛХАНИ. Modern education and development, 16(13), 11-18.
Halimovna, M. M. (2025). Scientific and Theoretical Foundations of Developing Lexical Competence in Latin. Spanish Journal of Innovation and Integrity, 39, 141-146.
Nematilloyevna, K. M. The Easy Ways of Learning Medical Plants (Phytonyms) in the Department of Pharmaceutical Terminology. JournalNX, 7(06), 274-277.
Хафизова, М. (2023). ТРИ ЧАСТИ МЕДИЦИНСКИХ ТЕРМИНОВ. Центральноазиатский журнал образования и инноваций, 2(12 Part 2), 134-138.
Хафизова, M. (2023). ПРОСТЫЕ СПОСОБЫ ИЗУЧЕНИЯ ЛЕКАРСТВЕННЫХ РАСТЕНИЙ (ФИТОНИМОВ) В РАЗДЕЛЕ ФАРМАЦЕВТИЧЕСКОЙ ТЕРМИНОЛОГИИ. Центральноазиатский журнал образования и инноваций, 2(11 Part 2), 193-198.
Nematilloyevna, X. M. (2024). ANATOMIK TERMINOLOGIYA BO’LIMIDA LOTIN TILI SIFATLARINING MA’NO JIHATLARI. Лучшие интеллектуальные исследования, 14(5), 47-54.
Nematolloyevna, X. M. (2024). LOTIN TILI OT SO’Z TURKUMINING O’ZBEK GURUHLARDA O’RGANILISHI. Лучшие интеллектуальные исследования, 14(4), 104-110.
Hafizova, M. (2024). LOTIN TIL AMALIY MASHG’ULOTLARIDA TERMIN, ATAMA VA IBORA SO’ZLARINING QO’LLANILISHI. Журнал академических исследований нового Узбекистана, 1(1), 132-136.
Хафизова, М. Н. (2024). УПОТРЕБЛЕНИЕ ЛАТИНСКИХ СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫХ В РАЗДЕЛЕ АНАТОМИЧЕСКОЙ ТЕРМИНОЛОГИИ. Лучшие интеллектуальные исследования, 16(2), 256-265.
Nematilloyevna, X. M. (2024). LOTIN TILI MODULIDA SANOQ VA TARTIB SONLARNING QO’LLANILISH JIHATLARI. Лучшие интеллектуальные исследования, 16(2), 249-255.
Khafizova, M. (2024). STUDING MEDICINAL PLANTS (PHYTONYMS) IN THE SECTION OF PHARMACEUTICAL TERMINOLOGY. Центральноазиатский журнал междисциплинарных исследований и исследований в области управления, 1(2), 4-7.
Nematillaevna, K. M. (2024). Aspects of the Usage of Cardinal and Ordinal Numerals in the Latin Language Module. Research Journal of Trauma and Disability Studies, 3(3), 278-283.
Хафизова, М. Н. (2024). ПРИМЕНЕНИЯ ЧИСЛИТЕЛЬНЫХ В МЕДИЦИНСКОЙ ТЕРМИНОЛОГИИ. TADQIQOTLAR. UZ, 34(3), 116-122.
Nematilloyevna, X. M. (2024). TIBBIYOT TERMINOLOGIYASIDA MA’NODOSH SO’ZLARNING QO’LLANILISH ASPEKTLARI. Ta'limning zamonaviy transformatsiyasi, 6(2), 202-212.
Nematolloyevna, X. M. (2024). LOTIN TILI VA TIBBIYOT TERMINOLOGIYASI MODULIDA OT, SIFAT, SON VA FE’L SO’Z TURKUMLARINING LUG’ATDA BERILISH SHAKLLARINI O’RGANISH. SCIENTIFIC JOURNAL OF APPLIED AND MEDICAL SCIENCES, 3(4), 314-319.
Qilichovna, A. M., & Nematilloyevna, X. M. (2024). TIBBIYOT TILI HISOBLANMISH LOTIN TILINI SAMARALI O’RGANISH OMILLARI: Yangi O'zbekiston taraqqiyotida tadqiqotlarni o'rni va rivojlanish omillari. Yangi O'zbekiston taraqqiyotida tadqiqotlarni o'rni va rivojlanish omillari, 6(4), 197-206.
Nematilloyevna, X. M., & Qilichovna, A. M. (2024). MORPHO-FUNCTIONAL CHANGES IN ACUTE FORMS OF APHTHOUS STOMATITIS: Yangi O'zbekiston taraqqiyotida tadqiqotlarni o'rni va rivojlanish omillari. Yangi O'zbekiston taraqqiyotida tadqiqotlarni o'rni va rivojlanish omillari, 6(4), 177-186.
Nematilloyevna, X. M. (2024). OTLARNING TURLANISHI LOTIN TILI OTLARINING ASOSIY ASPEKTI SIFATIDA. JOURNAL OF HEALTHCARE AND LIFE-SCIENCE RESEARCH, 3(5), 244-250.
Nematilloyevna, X. M. (2024). MURAKKAB ANATOMIK TERMINLARNI TARJIMA QILISHDAGI E’TIBORLI JIHATLAR. ОБРАЗОВАНИЕ НАУКА И ИННОВАЦИОННЫЕ ИДЕИ В МИРЕ, 45(10), 60-67.
Nematilloyevna, X. M. (2024). ANATOMIK TERMINOLOGIYA-TIBBIY TA'LIMNING AJRALMAS QISMIDIR. ОБРАЗОВАНИЕ НАУКА И ИННОВАЦИОННЫЕ ИДЕИ В МИРЕ, 45(10), 68-74.
Nematilloyevna, X. M. (2024). UCH ASOSIY TERMINOLOGIK LUG’ATLARNING TILI. PEDAGOG, 7(1), 184-187
Nematilloyevna, X. M. (2024). LOTIN TILINI O ‘QITISHDA PEDAGOGIK VA INNOVATSION TEXNOLOGIYALARNI TADBIQ ETISH. ОБРАЗОВАНИЕ НАУКА И ИННОВАЦИОННЫЕ ИДЕИ В МИРЕ, 45(10), 53-59.
Хафизова, М. Н. КРИТЕРИИ ОБУЧЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ КОМПЕТЕНЦИИ.
Nematilloyevna, X. M., & Salohiddinovna, X. Y. (2024). LOTIN TILI SIFATLARI VA DARAJALARI YASALISHINING MUHIM XUSUSIYATLARI. TADQIQOTLAR. UZ, 40(5), 208-215.
Nematilloyevna, X. M., & Salohiddinovna, X. Y. (2024). LOTIN PREFIKSLARI ANATOMIK TERMINLAR YASALISHIDA ASOSIY KOMPONENT SIFATIDA. TADQIQOTLAR. UZ, 40(5), 216-223.
Nematilloyevna, X. M., & Salohiddinovna, X. Y. (2024). LOTIN TILI VA TIBBIYOT TERMINOLOGIYASINI O’QITISHDA TALABALARDA MOTIVATSIYANI KUCHAYTIRISH YO’LLARI. TADQIQOTLAR. UZ, 40(5), 224-231.
Nematilloyevna, X. M., & Salohiddinovna, X. Y. (2024). FARMATSEVTIKADA DORI PREPARATLARI NOMLARIDA MA’NOLI BO’LAKLARNING QO’LLANILISHI. TADQIQOTLAR. UZ, 40(5), 232-239.
Хафизова, М. Н., & Халимова, Ю. С. (2024). ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЧАСТОТНЫХ ОТРЕЗКОВ В НАИМЕНОВАНИЯХ ЛЕКАРСТВЕННЫХ ПРЕПАРАТОВ В ФАРМАЦЕВТИКЕ. Modern education and development, 10(1), 310-321.
Хафизова, М. Н., & Халимова, Ю. С. (2024). МОТИВАЦИОННЫЕ МЕТОДЫ ПРИ ОБУЧЕНИИ ЛАТЫНИ И МЕДИЦИНСКОЙ ТЕРМИНОЛОГИИ. Modern education and development, 10(1), 299-309.
Хафизова, М. Н. (2024). ВАЖНЫЕ ОСОБЕННОСТИ ОБРАЗОВАНИЯ СТЕПЕНИ СРАВНЕНИЯ ИМЕН ПРИЛАГАТЕЛЬНЫХ В ЛАТИНСКОМ ЯЗЫКЕ. Modern education and development, 10(1), 288-298.
Nematilloevna, K. M., & Salokhiddinovna, K. Y. (2024). IMPORTANT FEATURES IN THE FORMATION OF DEGREE OF COMPARISON OF ADJECTIVES IN LATIN. Modern education and development, 10(1), 277-287.
Nematillaevna, K. M. (2024). ANATOMICAL TERMINOLOGY AS THE MAIN PART OF MEDICAL TERMINOLOGY. Modern education and development, 10(1), 266-276.
Khafizova, M. N. (2024). Latin Suffixes in Medical Terminology. American Journal of Alternative Education, 1(8), 96-101.
Nematilloevna, K. M. (2024). Nomen Adjectivum in Lingua Latina. Miasto Przyszłości, 54, 1027-1031.