Abstract
Ushbu maqola “Jadidchilik harakatining ijtimoiy-siyosiy mohiyati va jadidlar tafakkuri, fitratga qaytish: ma’naviyatga eltuvchi yo‘l” mavzusini yoritadi. Jadidchilik harakati XIX asrning oxiri va XX asr boshlarida musulmon jamiyatlarida ijtimoiy, siyosiy va madaniy islohotlarni amalga oshirishga qaratilgan muhim harakat sifatida shakllandi. Ushbu harakat, asosan, ta’lim sohasida yangilanishni targ‘ib etib, yoshlarni zamonaviy ilm-fan bilan tanishtirishni maqsad qilgan.
Maqolada jadidchilik harakatining tarixiy shakllanishi, uning ijtimoiy-siyosiy mohiyati va tafakkuri ko‘rib chiqiladi. Jadidlarning asosiy g‘oyalaridan biri – ta’lim tizimining yangilanishi va diniy qadriyatlarni saqlab qolgan holda zamonaviy bilimlarni qo‘llashdir. Jadidchilik, nafaqat tashqi yangilanishlarni, balki insonning ma’naviy rivojlanishini ham ko‘zda tutgan, fitratga qaytish va ma’naviyatga yo‘l ochishni ta’minlashni maqsad qilgan.
Maqolada, shuningdek, bugungi kunda jadidchilikning g‘oyalari va uning ijtimoiy-siyosiy ahamiyati ham o‘rganiladi. Jadidchilik harakati, hozirgi jamiyatda ham ijtimoiy taraqqiyot va ma’naviyatni rivojlantirishda dolzarb o‘rin tutadi. Fitratan qaytish va ma’naviyatga bo‘lgan e’tibor, zamonaviy dunyoqarashni shakllantirishda muhim rol o‘ynaydi.
References
G'iyosiddinov, A. (2011). Jadidchilik harakati: tarixiy va ijtimoiy asoslar. Toshkent: O'zbekiston Milliy Ensiklopediyasi.
Ibragimov, M. (2015). O'rta Osiyo va Turkistonda jadidchilik harakati. Toshkent: Fan va Texnologiyalar.
Mahmudov, F. (2008). Jadidchilik va uning ijtimoiy-siyosiy ahamiyati. Samarqand: Samarqand Davlat Universiteti Nashriyoti.
Sattorov, S. (2013). Jadidchilik va ma'naviyat: tarixiy o'rganishlar. Toshkent: Universitet nashri.
Xodjaev, S. (2000). Jadidlar va ularning ta'lim tizimidagi o'rni. Tashkent: O'zbekiston Respublikasi Ta'lim vazirligi.
Jadidchilik harakati: tarixiy o'rganishlar (2002). O'rta Osiyo tarixining muhim sahifalari. Toshkent: Akademnashr.
Ismoilov, M. (2010). Jadidchilikning ijtimoiy va siyosiy mohiyati. Toshkent: Sharq.