FOSTERING MORAL VALUES IN SECONDARY SCHOOL STUDENTS THROUGH AN INDIVIDUALIZED APPROACH: A METHODOLOGICAL FRAMEWORK

Abstract

Historically, moral education was embedded implicitly in traditional curricula, relying heavily on generalized moral principles taught uniformly across student populations. However, recent research highlights significant limitations of this generalized approach, emphasizing the critical necessity for individualized attention (Carr, 2020). Individualization in education ensures tailored support for students’ specific moral development needs, fostering not only ethical behavior but also intrinsic motivation and personal growth (Nucci & Narvaez, 2021).

PDF (Русский)

References

Berkowitz, M. W., Bier, M. C., & McCauley, B. (2021). Toward a science of character education: Frameworks for identifying effective practices. Journal of Moral Education, 50(4), 414–434.

Carr, D. (2021). Cultivating Moral Character and Virtue in Professional Practice. Routledge.

Hattie, J., & Clarke, S. (2021). Visible Learning: Feedback. Routledge.

Nucci, L., & Narvaez, D. (2021). Handbook of Moral and Character Education (2nd ed.). Routledge.

Ministry of Public Education of Uzbekistan. (2023). National Curriculum Guidelines for Secondary Education. Tashkent: Ministry Press.

Головин, И.А. (2022). Индивидуализация нравственного воспитания школьников. Педагогика, (3), 45–52.

Кабанова, О.В. (2023). Психологические аспекты развития эмпатии у подростков. Российский психологический журнал, 20(2), 112–120.

Иванов, С.В. (2021). Современные подходы к нравственному воспитанию в школе. Вестник образования, (4), 98–103.

Беляев, А.Е. (2023). Роль индивидуального подхода в нравственном развитии учащихся. Вопросы педагогики, (1), 58–64.

Мирзаева, З.А. (2022). Ўқувчиларда ахлоқий қадриятларни шакллантиришнинг замонавий усуллари. Тошкент: Фан нашриёти.

Маматов, Х.С. (2023). Таълим тизимида индивидуал ёндашувлар назарияси ва амалиёти. Тошкент: Ўзбекистон нашриёти.

Ахмедов, Р.А. (2022). Мактаб ўқувчиларининг ижтимоий-эмоционал компетенцияларини ривожлантириш. Илмий ахборотномаси, (6), 45–52.

Althof, W., & Berkowitz, M. W. (2022). Moral education and character development. Journal of Moral Education, 51(3), 236–253.

Elias, M. J. (2023). Social-emotional learning and moral education: Synergistic effects in schools. Educational Psychology Review, 35(1), 75–95.

Darling-Hammond, L. (2022). Personalized education and student-centered approaches. Educational Researcher, 51(4), 207–215.

Leyton, E. (2021). Empathy in Education: The Role of Emotional Intelligence. Cambridge University Press.

Павлова, Н.С. (2022). Индивидуальный подход в обучении: педагогические технологии и практики. Москва: Просвещение.

Сафарова, Д.Н. (2023). Ўзбекистонда умумий ўрта таълимни ривожлантиришнинг назарий ва амалий жиҳатлари. Тошкент: Фан ва технология.

Савельев, А.В. (2022). Нравственное воспитание подростков: методики и практический опыт. Санкт-Петербург: Лань.

Zins, J. E., & Elias, M. J. (2022). Social and Emotional Learning in Schools: A Comprehensive Guide. Guilford Press.