Abstract
The article is devoted to the strategy of development of gastronomic tourism in Uzbekistan, which has a rich cultural heritage and a variety of culinary traditions. In the context of globalization and growing interest in culinary travel, Uzbekistan has the potential to attract tourists through unique gastronomic offerings. The article discusses key aspects, including analysis of the current state of gastronomic tourism in the country, identification of strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT-analysis), as well as the study of foreign experience in this area. Special attention is paid to successful practices of countries with developed gastronomic destinations, which allows developing recommendations on the implementation of effective strategies for the development of gastronomic tourism in Uzbekistan.
References
Давронов, И. О., Файзиева, С. К., & Исомов, Б. С. (2020). Важность маркетингового анализа для прогнозирования перспективы ресторанов в Бухаре. Economics, 1, 44.
Зиявитдинов, Х. Х., & Файзиева, С. К. (2020). Организация питания иностранных туристов. Вопросы науки и образования, (5 (89)), 15-20.
Файзиева С. К., Толибов Г. Стандарты сервиса в ресторане: как улучшить качество обслуживания //«Модернизация исламской культуры в Бухаре и перспективы устойчивого развития туризма». Международная научно-практическая конференция. – 2020.
Файзиева, С. К. (2020). Перспективы развития гастрономического туризма в Узбекистане. Вопросы науки и образования, (12 (96)), 13-18.
Kayumovich K. O. et al. Directions for improvement digital tourism and tourism info structure in Uzbekistan //Journal of Critical Reviews. – 2020. – Т. 7. – №. 5. – С. 366-369.
Fayziyeva S. K., Tadjibayev M. B., Khakimov Z. C. Prospects for the development of gastronomic tourism in Uzbekistan //ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal. – 2021. – Т. 11. – №. 5. – С. 354-359.
Samadovich R. S. et al. Formation of management mechanism competitiveness of restaurant enterprises //American Journal of Economics and Business Management. – 2021. – Т. 4. – №. 3. – С. 72-83.
Файзиева С. К., Жураева Г. А., Баратова М. Б. Особенности питания при коронавирусной инфекции //Вопросы науки и образования. – 2021. – №. 11 (136). – С. 11-17.
Файзиева С. К., Рўзиев С. С., Тожибоев М. Б. Значение экскурсионного обслуживания в индустрии туризма // Издательская компания Indexed Research. – 2023.
Файзиева, С. К., & Умиров, Ж. Т. (2021). ОБЪЕКТЫ КУЛЬТУРНОГО НАСЛЕДИЯ ДЛЯ РАЗВИТИЯ СЕЛЬСКОГО ТУРИЗМА В УЗБЕКИСТАНЕ. Вопросы науки и образования, (1 (126)), 7-14.
Kudratovna F. S., Mirjonovna T. A., Aminovna D. G. Rational nutrition of knowledge staff and students. //International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences. – 2021. Impact Factor: 7.624 Vol. 10. No. 12.
Kudratovna F. S. The influence of a gastronomic brand on the formation of a touristic region //International Conference on Research Identity, Value and Ethics. – 2022. – С. 124-129.
Fayziyeva S. K., Zokirova M. I., Barotova M. B. Revealing the characteristics of the state and effectiveness of leadership in personnel management of restaurant enterprises //Distance possibilities and achievements of science. - 2021.
Fayziyeva S. K., Zokirova M. Дистанционные возможности и достижения науки //Leadership in personnel management of restaurant enterprises. - 2021.
Olimovich D. I., Kudratovna F. S., Sayfitdinovich I. B. The importance of marketing analysis for predicting the prospects of restaurants in Bukhara hotels //Economics. – 2020. – №. 1 (44). – С. 29-31. (SCOPUS)
Ruziev, S. S., Tadjibayev, M. B., & Fayziyeva, S. K. (2022). Importance of Excursion Service in Tourism Industry. Spanish Journal of Innovation and Integrity, 6, 170-176.
Файзиева С. К., Рузиев С. С. Формирование бренда туристского региона, с влиянием гастроноического бренда //Образование наука и инновационные идеи в мире. – 2023. – Т. 16. – №. 3. – С. 128-133.
Kudratovna F. S., Ilkhomovna Z. M. The role and place of small business in the development of the service sector in Uzbekistan //Образование наука и инновационные идеи в мире. – 2023. – Т. 16. – №. 3. – С. 134-140.
Faizieva S. K., Zakirova M. I. The role and place of small business in the development of the service sector in Uzbekistan //Educational Research in Universal Sciences. – 2023. – Т. 2. – №. 4. – С. 858-864.
Fayziyeva S. K. Нotel brand identity //AMERICA Xalqaro (WASHINGTON) konferensiyasiga maqola
Kudratovna F. S., Samatovich R. S., Shokirovich I. F. Interiors of swimming pools, gyms, fitness centers and spas //The American Journal of Interdisciplinary Innovations and Research. – 2023. – Т. 5. – №. 12. – С. 06-11.
Файзиева С. К. Развития гастрономического туризма в узбекистане //Raqamli iqtisodiyot (Цифровая экономика). – 2024. – №. 8. – С. 599-612.
Fayziyeva S. K Prospects of Tourism Development in Uzbekistan using Global Tourism Trends //Academic Journal of Digital Economy and Stability. Available Online: https://economics.academicjournal.io/January-2024 Volume 38, Issue 1
Fayziyeva S. K., Ruziyev S. S. Advantages of corporate entity in a hotel //Science and innovation. – 2023. Vol. 2/2. P. - 257-260
Fayziyeva S.K, Azimov О, Ruziyev Sobirjon Prospects for the development of gastronomic tourism in uzbekistan //Business, Management and Economics 2024 Volume 22 Issue 01 С-1794-1801(SCOPUS)